×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 20 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
حجت الاسلام والمسلمین احد آزادی خواه رئیس کمیته دامپروری کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی : جوجه ریزی مرغداران به ۹۰ میلیون قطعه کاهش یافته است/کالابرگ راهکار عبور از وضعیت فعلی صنعت مرغداری

احد آزادی خواه رئیس کمیته دامپروری کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست امروز (شنبه ۲۹ مردادماه) کمیسیون متبوع خود، گفت: دستور کار نشست اول کمیته دامپروری در زمینه بررسی مسائل و مشکلات تولیدجوجه یک روزه بود که متاسفانه در حال حاضر وضعیت نگران کننده ای دارد و قیمت پایین آن انگیزه تولید را کاهش داده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه میزان جوجه ریزی در هر دوره ۱۳۰ میلیون قطعه بوده که در حال حاضر به ۹۰ میلیون قطعه کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: دولت باید با اتخاذ تدابیر خاص مانع از کاهش جوجه ریزی‌ها شود، هرچند که بخشی از آن به دلیل توقف قاچاق جوجه یک روزه با اجرای مردمی سازی یارانه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از کاهش میزان جوجه‌ریزی‌ها به دلیل کاهش قدرت خرید مردم صورت گرفته است و باید جبران شود، افزود : نظر و راهکار تشکل‌ها برای جبران کاهش جوجه ریزی احیاء کالابرگ است زیرا می‌تواند قدرت خرید مردم را تقویت و آسیب به تولیدکنندگان را جبران ‌کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صادرات جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه دار باید آزاد شود که ظاهرا وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص اقداماتی را داشته است، گفت: تسهیلات بانکی باید به تولید کنندگان جوجه یک روزه جدی تر و راحت تر انجام شود.

آزادی خواه با اشاره به اینکه دولت به نحوی باید زیان تولیدکنندگان جوجه یک روزه را جبران کند و سازمان برنامه و بودجه این جبران زیان را باید جزء اولویت‌های پرداخت خود قرار دهد، ادامه داد: زنجیره محور کردن تولید فرآیند جوجه یکروزه و مرغ باید در دستور کار قرار بگیرد زیرا در این حوزه با خلاء هایی مواجه هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه دستورکار دوم کمیته دامپروری کمیسیون کشاورزی در خصوص بررسی مسائل و مشکلات زنجیره تولید گوشت مرغ بود، گفت: بر اساس مباحث مطرح شده در این نشست تخصیص مشوق‌های صادراتی و توزیع کالابرگ  از جمله راه کارهای برون رفت از مشکلات این زنجیره تولید عنوان شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح تولید قراردادی گوشت مرغ  را می‌توان به عنوان یکی از راهکارهای رفع مشکلات حوزه گوشت مرغ عنوان کرد، افزود: دولت، شرکت‌ پشتیبانی امور دام و تعاون روستایی می‌توانند با مرغداران و تولیدکنندگان گوشت مرغ قرارداد خرید محصول منعقد کنند.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت نهاده‌های دامی قبل از اردیبهشت ماه سال جاری و پیش از مردمی سازی یارانه ها از جمله مطالبات مرغداران است، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام باید مرغ‌های خریداری شده و دپو شده خود را با توجه به تولید مازاد گوشت مرغ گرم تعیین تکلیف کند. دولت می‌تواند مجوز صادرات این محموله‌های خریداری شده را صادر کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه علاوه بر دفاع از حقوق مصرف کنندگان باید حقوق تولیدکننده نیز رعایت شود، اضافه کرد: سیاست‌های تنظیم بازار به هیچ عنوان شرایط تولیدکنندگان را مدنظر قرار نمی‌دهند این سیاست‌ها باید سود تولیدکنندگان را کنترل کنند نه اینکه به وی آسیب وارد نمایند.

آزادی خواه با تاکید بر اینکه در زمینه حمایت از تولیدکنندگان تخم مرغ نیز کالابرگ و صادرات از جمله راه‌کارها هستند، تصریح کرد: قیمت واقعی تخم مرغ باید احصاء شود و در این حوزه لازم است تا شرایط تولیدکنندگان و توزیع کنندگان مدنظر قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، گفت: تسهیلات بانکی و مشوق های صادراتی در خصوص تولید و صادرات تخم مرغ باید مدنظر قرار بگیرد./

منبع خبر : خانه ملت

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.