×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بخش خصوصی توان تولید محصولات رقابت‌پذیر در عرصه جهانی را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در یکصدویکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز با ابراز خرسندی از همراهی دولت و بخش خصوصی در برگزاری منظم جلسات این شورا، گفت: فعالان بخش خصوصی سرداران جنگ اقتصادی هستند و در این عرصه مجلس نیز در سطوح استانی و ملی پیگیر مطالبات آنها از جمله مصوبات جلسات شورای گفت‌وگو است.

وی با اشاره به تعجیل و شتابی که در نوشتن متن لایحه برنامه هفتم توسعه و بدون دریافت و ثبت نقطه نظرات موثر وزرا، استانداران و فعالان بخش خصوصی اعمال شده است، افزود: تمامی این افراد در مورد مسائل کشور اطلاعات بیشتری در اختیار دارند که در تنظیم برنامه هفتم توسعه باید این دیدگاه‌ها لحاظ شود، در مجلس پیشنهادات را از بخش خصوصی و انجمن‌های مربوطه دریافت کرده و در کمیسیون تلفیق مجلس مصوب شده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خطاب به فعالان بخش خصوصی تاکید کرد: از هم اکنون سرفصل‌های مهم برای شما ارائه دیدگاه‌ها و انتظارات خود به دولت و مجلس را برای اعمال در قانون بودجه باشد، چون اگر دیر اقدام کنید و قانون مربوطه مصوب شود، دیگر فایده‌ای ندارد.

وی با اشاره به انتظارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی از بخش خصوصی، گفت: مجلس از دولت درخواست کرده است که در وزارت امور خارجه چهره سفارت‌خانه‌ها اقتصادی باشد و با توجه به اهمیت این مسئله از بخش خصوصی و در راس آن اتاق بازرگانی مشورت‌های لازم اخذ شود، مجلس به دنبال افزایش سطح همکاری و همراهی دولت با بخش خصوصی است.

اکبری تالارپشتی در ادامه عضویت در اتحادیه اوراسیا و در گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه(دی ۸) را از توفیقات کسب شده برای دولت سیزدهم برشمرد و گفت: علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت آمریکا برای عدم حضور ایران در مجامع بین‌المللی اقتصادی، نتوانسته به این خواسته خود برسد.

وی با تاکید بر اینکه اگر هر تولیدی صادرات‌محور نباشد افول خواهد کرد، افزود: بخش خصوصی با تشکیل کنسرسیوم و سرمایه‌گذاری در تولید صادرات محور باید به دنبال ارتقاء کار خود باشد، در این میان اگر یک مقام دولتی بر سر راه فعالان اقتصادی سنگ‌اندازی کند، بخش خصوصی می‌تواند نمایندگانی را تعیین کرده و این مسائل را پیگیری کنند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت سیزدهم و در راس آن رئیس‌جمهور به طور جدی پای کار است، افزود: بخش خصوصی نیز باید تعامل کافی داشته باشد و بر تولید کالاهای صادرات‌محور قابل رقابت در دنیا و با قابلیت ارسال به بازارهای جهانی تمرکز کند، بخش خصوصی توان تولید این محصولات را دارد.

وی با تاکید بر ضرورت داشتن یک سازمان فرادست برای طراحی توسعه و هدایت منابع، اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه در واقع تخصیص منابع را دنبال می‌کند، اما اینکه کارشناسانی داشته باشد که جایگاه‌های بین‌المللی و مناسب برای کشور را در دنیا جستجو کند، این رسالت در دست سازمان مربوطه نیست و برای هدایت منابع به سمت امور اولویت‌دار برای ارتقاء ایران در سطوح جهانی نیاز به همراهی بخش خصوصی است.

اکبری تالارپشتی با بیان اینکه اکنون دیپلماسی اقتصادی به فرهنگ عمومی تبدیل شده است، افزود: در عرصه تولید و شکوفایی اقتصادی میدان در دست بخش خصوصی است و نیاز است که از فعالان این عرصه نظرخواهی شود: ما باید به فکر منافع ملت باشیم، مجلس در این راه تلاش کرده است تا با باز کردن راه گفت‌وگو میان بخش خصوصی و دولت مشکلات این بخش را به حداقل برساند.

وی با اشاره به مشکلات اخیر صنعتگران در حوزه قطعی برق افزود: مجلس آمادگی دارد تا با حضور وزیر نیرو مباحث مربوط به مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه قطعی برق صنایع را پیگیری کند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: کشور ما در حوزه منابع انرژی جایگاه بالایی دارد و اینگه بگوییم با کمبود برق در برخی بخش‌ها مواجه هستیم، اصلا درست نیست، باید از راهکارهایی مانند به‌ کارگیری تکنولوژی بالا برای صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بخش خصوصی ما توان تولید محصولات رقابت‌پذیر در عرصه جهانی را دارد، در این زمینه یک راهکار موثر این است که از نقاط مختلف دنیا مواد اولیه را وارده کرده، آن را به تولید محصول برسانیم و صادر کنیم.

اکبری تالارپشتی اضافه کرد: بخش خصوصی باید خود را باور کند و مطالبه‌گری بیشتری داشته باشد، ارتباط تنگاتنگ و فعال این عرصه با دنیا موجب می‌شود که دیگر تحریم‌ها برای ما معنایی نداشته باشد.

وی در بخش دیگری در مورد انتظارات بخش خصوصی در زمینه اعطای تسهیلات مناسب، بیان کرد: در این زمینه بخش خصوصی باید در قالب انجام پروژه‌هایی به صورت تهاتری با دولت پیش رود، بهترین روش این است که در بخش‌های مختلف از جمله صادرات یک مدل تعریف شود و در اختیار دولت قرار گیرد تا متناسب با آن تامین منابع کند‌، همانطور که در گذشته موضوع عدم پلمب و تعطیلی واحدهای تولیدی را پیش برده‌ایم، اکنون نیز معتقد هستیم که باید به فرهنگ دیپلماسی اقتصادی و در راس آن برآورده کردن نیاز بخش خصوصی پایبند باشیم.

اکبری تالارپشتی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.