×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 20 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
ذبیح الله اعظمی ساردوئی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی: حدود ۹۰ درصد اراضی کشاورزی سند ندارند/ عدم وجود اسناد اراضی کشاورزی زمین‌خواری‌ها را تشدید کرده است

ذبیح الله اعظمی ساردوئی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست  این کمیسیون، گفت: دستور کار اول نشست کمیسیون کشاورزی انتخاب اعضای هیات رئیسه هیات تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریچه ارومیه بود که رای اعضای کمیسیون روح اله متفکرآزاد به عنوان رئیس، جلال محمودزاده به عنوان نایب رئیس اول،  جعفر راستی  به عنوان نایب رئیس دوم، سمیه رفیعی به عنوان دبیر اول، روح الله حضرت پورطلاتپه به عنوان دبیر دوم و وحید جلال زاده  به عنوان سخنگوی این هیات انتخاب شدند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با حضور رئیس و معاونین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در کمیسیون کشاورزی مسائل پیرامون قوانین دست و پاگیر در زمینه صدور اسناد اراضی کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ادامه داد: متاسفانه بر اساس قانون تنها برای اراضی با مساحت بالای۴ و نیم هکتار برای باغات و بالای ۳ و نیم هکتار برای زراعی سند صادر می‌شود و اراضی با مساحت کمتر از این مشمول تنظیم سند نمی شوند که مقرر شد برای این خلا قانونی کمیسیون کشاورزی چاره اندیشی کند.

وی با تاکید بر اینکه از مجموع ۱۸ میلیون هکتار اراضی زراعی کشور تنها یک میلیون هکتار سند دارند، عنوان کرد: بر اساس آمار ارائه شده در خصوص اسناد اراضی کشاورزی، لازم است تا کمیسیون کشاورزی مجلس در راستای رفع مشکلات موجود اقداماتی را در دستور کار قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مسائلی که در نشست کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت عدم هماهنگی بین مجریان طرح کاداستر، سازمان امور اراضی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بود، تصریح کرد: اگر سازمان مربوطه قصد داشته باشد که مشکلات اسناد اراضی کشاورزی را مورد پیگیری قرار دهد نیاز به تشکیل یک صد هزار پرونده دارد.

اعظمی با اشاره به اینکه کشاورزان با توجه به مشکلات و موانع موجود در مسیر صدور اسناد علاقه چندانی به سند دار کردن اراضی کشاورزی خود ندارند، ادامه داد: عدم وجود اسناد اراضی کشاورزی باعث شده تا زمین خواری و کوه خواری، و جنگل خواری تشدید پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منمابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی نیز به چالشی برای صدور اسناد تبدیل شده است، ادامه داد: یکی از پیشنهادات ارائه شده مطلوب در نشست امروز این بود که سازمان امور اراضی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برای رفع تداخلات موجود در کنار یکدیگر قرار گرفته و مشکلات کاداستر و امور اراضی را حل کنند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل خرد شدن اراضی تقسیم آنها به واسطه ارث است، عنوان کرد: مقرر شد نشست مشترکی با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، سازمان های امور اراضی، ثبت اسناد و املاک کشور، منابع طبیعی و آبخیزداری و کمیسیون قضایی و فرهنگی (موضوع ارث و میراث) تشکیل شود تا موضوع صدور اسناد کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. نکته دیگر اینکه کشاورزان نیز نسبت به بالا بودن تعرفه صدور اسناد کشاورزی گلایه دارند.

وی با تاکید بر اینکه دستور کار دوم کمیسیون کشاورزی با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بررسی نقش این دانشگاه در حوزه توسعه بخش کشاورزی و تربیت نیروی مورد نیاز بود، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر دانشجو دارد که تقریبا ۴ هزار و ۶۰۰ نفر از آنها در رشته‌های کشاورزی تحصیل می‌کنند. دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم در زمینه پرورش کارشناس کشاورزی مهارت محور به خوبی عمل نکرده اند و پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی نیز در جهت حل مشکلات کاربردی و حیاتی حوزه کشاورزی کشور نیستند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دو موفقیت دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت واحد خوراسگان در زمینه تولید بذور هیبرید و واحد جیرفت در زمینه تولید گیاهان دارویی و گلخانه‌های هیدروپونیک بوده است، ادامه داد: دانشگاه‌ آزاد اسلامی با توجه به دارا بودن ملک و تاسیسات در شهرستان‌های مختلف می‌تواند در زمینه توسعه کشاورزی بر اساس آمایش سرزمینی کمک کننده باشد.

اعظمی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم باید در زمینه پرورش و آموزش تکنسین و کاردان کشاورزی برنامه ریزی و فعالیت کنند که مهمترین چالش این بخش است، عنوان کرد: مقرر شد در سال جاری دانشگاه‌ آزاد اسلامی ۵۰ درصد پایان نامه‌ها در سطح تحصیلات تکمیلی را به رفع مشکلات حوزه کشاورزی اختصاص دهد با توجه به اینکه یک هزار ۷۰۰ عضو هیات علمی در زمینه کشاورزی دارد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مقرر شد نشست مشترکی با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، معاون پژوهشی وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در کمیسیون کشاورزی مجلس تشکیل و مسائل را در حوزه های پرورش کارشناس مهارت محور، کاردان کشاورزی و طرح های ضروری دانش بنیان ها حوزه کشاورزی مورد بحث بررسی قرر دهند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، افزود: در نشست کمیسیون کشاورزی مجلس پیشنهاد شد مهندسین در حال تحصیل در رشته‌های کشاورزی در دانشگاه های کشور نیز مانند دانشجویان گروه های پزشکی و پیرا پزشکی در دستگاه‌های دولتی و بخش‌ها خصوصی مرتبط با کشاورزی و منابع طبیعی بمنظور خبره شدن در کار عملی با دریافت حقوق طرح بگذرانند./

 

منبع خبر : خانه ملت

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.