×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 19 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
۳۴ میلیون نفر در کشور بازی های رایانه ای انجام می دهند

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی روز جمعه در جلسه هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: اگرچه مردم مشکلات جدی در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی داشته‌اند که از گذشته به ارث رسیده اما مدیریت و رونق فرهنگی نیز در دستور کار دولت است.

وی گفت: سال اول به ما گفته شد کل ظرفیت جبهه انقلاب برای تولید فیلم سینمایی سالی پنج فیلم است اما امسال بیش از ۲۰ فیلم بسیار خوب تولید شد، چهار هزار گروه سرود در مساجد تشکیل دادیم و در حوزه فعالیت‌های قرآنی عملکرد خوبی داشته‌ایم که کار اصلی ماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آموزش مستقیم بیش از ۱۲ هزار مربی قرآن در کشور گفت: رونق مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری و رونق فضای قرآنی کار اصلی است و اولین بار در دولت آیین نامه‌ای به تصویب رسیده که همه دستگاه‌های دولتی وظایف روشنی در قبال حوزه قرآن داشته باشند.

فرهنگ یک مساله حاشیه ای نیست

وی تصریح کرد: فرهنگ یک مساله حاشیه ای و در عرض سایر مسائل نیست بلکه زیربنایی اصلی انقلاب اسلامی است؛ رهبران انقلاب بزرگترین معلمان فرهنگی بوده اند و مهمترین کتب عرفانی، اخلاقی و فقهی توسط امام و مقام معظم رهبری نوشته شده است.

اسماعیلی گفت: ما فرهنگ را فقط در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی دانیم بلکه همه در این خصوص وظیفه دارند و تفکیک سکولاری در حوزه فرهنگ را قبول نداریم.

وی افزود: در دوره اخیر مهمترین حامی حوزه فرهنگ وزارتخانه های نفت و صمت بوده اند که بسیاری از کارها را با کمک آنها پیش برده ایم لذا همه بخش‌های دولت پای کار فرهنگ آمده و این را توسعه می دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: اگر حاکمیت بخواهد فضای فرهنگی را مدیریت کند این کار نیاز به پشتیبانی و سرمایه‌گذاری دارد هرچند ما حوزه فرهنگ را منوط به بودجه نمی‌کنیم و خیلی اوقات یک فرد انقلابی با جهاد خود اثراتی ایجاد می‌کند که چندین سازمان دولتی نمی توانند اما حاکمیت موظف به ایجاد زیرساخت‌هاست.

ناترازی ایجاد شده در مدیریت فرهنگی

وی با اشاره به ناترازی ایجاد شده در حوزه مدیریت فرهنگی گفت: دهه ۹۰ در حوزه فرهنگ به شدت دچار مشکل بودیم و یک جریان داخل دولت تلاش می کرد حکمرانی فرهنگ را از حاکمیت بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مثالی می‌زنم تا مشخص شود با چه وضعیت دشواری روبرو بودیم؛ سال ۱۳۸۴ تمام اقتصاد کتاب حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۸۰ میلیارد تومان برای مدیریت حوزه کتاب در اختیار داشت.

وی گفت: سال ۱۴۰۰ که وزارتخانه را تحویل گرفتیم، اقتصاد کتاب در کشور هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شده بود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳۰ میلیارد تومان برای مدیریت کتاب در اختیار داشت که این اعداد روشن است و هر فرد متخصص یا عادی می تواند آنها را بررسی کند.

اسماعیلی افزود: در سایر بخش‌ها نیز همین طور است برای مثال در حوزه سینما تولیدات نمایشی امروز بسیار مهم است برای اینکه مفاهیم را منتقل کند و در موضوعات روز اکنون به طور ساعتی پیگیری می‌کنیم که کار ساخت یک فیلم سینمایی شروع شود.

وی در این زمینه با بیان اینکه فیلم «بازمانده» هنوز تاثیرگذار است و فیلم «شکارچی روز شنبه» برای ما ابزار قدرتمندی است گفت: در حوزه سینما یک مجموعه خصوصی تقویت شده ۲ تا سه هزار میلیارد تومان در اختیار داشت و بودجه دولتی کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان بود لذا نگاهی که دولت قبل داشت این بود که پای خود را از فرهنگ بیرون بکشد و در این صورت فضای فرهنگی در اختیار سایر جریان‌ها قرار می‌گیرد.

۳۴ میلیون نفر در کشور بازی های رایانه ای انجام می دهند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ۳۴ میلیون نفر در کشور بازی های رایانه ای انجام می دهند لذا باید بازی‌های ایرانی تولید و ترویج شود.

وی گفت: سالی ۱۰ تا ۱۵ بازی جدید و جذاب باید ساخته شود تا در این عرصه با وجود فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی عقب نمانیم.

اسماعیلی با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر نقطه هدف اصلی در جنگ ترکیبی و فتنه فرهنگی است اظهار داشت: غرب می خواهد تمدن اسلامی را از بین ببرد و یکسان سازی فرهنگی با تولیدات نمایشی از اهداف آنها است تا همه یک جور فکر کنند.

وی گفت: نزاع اصلی ما با غرب در حوزه تمدنی بوده و دنیایی با فضایل اخلاقی از اهداف تمدن اسلامی است لذا اکنون در جنگ حق و باطل، نور و ظلمت قرار داریم.

عضو کابینه سیزدهم افزود:در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم فضای اقتصادی کشور کاملا روشن بود و از نظر فرهنگی نیز وضعیت خوبی نداشتیم، دشمن می‌خواهد با جعل و دروغ جلوی امید آفرینی به مردم را بگیرد ولی پروژه‌های افتتاح شده نشان از پیشرفت کشور دارد.

تلاش ناکام دشمن برای دوقطبی سازی در کشور

وی با اشاره به سفرهای استانی رئیس جمهور گفت: دشمن طمع زیادی برای کردستان داشت و تلاش می‌کرد که اقلیت‌های قومی و گروه‌های مختلف در جامعه با ایجاد دوقطبی رودروی هم قرار دهد اما مردم این استان در سفر رئیس جمهور حماسه خلق کردند و دشمن دچار سردرگمی شده است لذا آنچه در سنندج دیدیم امیدواری، عشق، حماسه، حضور قوی و معجزه گونه مردم در استقبال از رئیس جمهور بود.

اسماعیلی گفت: در تبریز و شیراز هم دیدیم مردم چه استقبالی از رئیس جمهور داشتند که نشان می‌دهد مسیر انقلاب قدرتمند است.

وی همچنین با اشاره به پروژه نیمه تمام تالار بزرگ شهر بیرجند که امروز از آن بازدید کرد، افزود: وضعیت پروژه ای که سال ۱۳۹۰ شروع شد و با اعتبار آن زمان می توانست تکمیل شود، باعث شرمندگی و ناراحتی است لذا این مسئله را پیگیری و حل خواهیم کرد و هفته جاری هم خبر آن به اطلاع مردم می‌رسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: موضوع کتابخانه‌ها که از مطالبات فرمانداران و مدیران فرهنگی استان خراسان جنوبی است گزارش کاملی از نیازها باید ارایه شود تا با کار ترمیمی بتوان از بودجه قابل وصول این پروژه‌ها را به انجام برسانیم.

مصوبات عمرانی برای خراسان جنوبی اعلام می شود

وی گفت: تا ۲ هفته آینده مجموعه مصوبات عمرانی که در پایان دولت به اتمام خواهد رسید را با برآورد دقیق اعلام می‌کنیم تا با مطالبه رسانه‌ها بتوان آنها را عملیاتی کرد.

اسماعیلی ادامه داد: جشنواره ویژه تجلیل از مفاخر خراسان جنوبی با مشارکت صندوق اعتباری هنر در دی ماه برگزار خواهد شد و ارتقای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از سه به ۲ انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ نیرو در جذب جدید به چارت سازمانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه می شود گفت: فراخوان این موضوع در چند روز آینده اعلام می شود نمایندگان مجلس هم به این مسئله کمک خواهند کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حمایت‌های نماینده ولی فقیه در استان از حوزه فرهنگ جای تقدیر دارد گفت: با گام‌های مهمی که دولت تاکنون برداشته است، حوزه فرهنگی ارتقا خواهد یافت.

اختصاص بودجه مستقل برای ارتقای شاخص های فرهنگی

وی از اختصاص بودجه مستقل برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی خراسان جنوبی خبر داد و گفت: ۲۰ میلیارد تومان برای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی استان اختصاص می‌دهیم تا حوزه فرهنگ از وضعیت فعلی خارج شود.

اسماعلی تصریح کرد: اعتبارات پیش بینی شده برای خراسان جنوبی را از محلی اختصاص خواهیم داد که جذب آن به صورت کامل انجام شود و با اختصاص این اعتبارات در پایان دولت سیزدهم مردم جهش و تغییر را در الگوی مدیریت فرهنگی این استان مشاهده خواهند کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: اتفاق تلخی بعد از خلق حماسه ۱۵ مهرماه اتفاق افتاده و حدود یک ماه غزه درگیر جنگ همه جانبه صهیونیست‌ها با پشتیبانی استکبار جهانی است.

وی گفت: بیش از ۱۰۰ سال موضوع حضور غاصبان سرزمین پاک فلسطین به وجود آمده و بعد استقرار دولت نامشروع در ۷۵ سال گذشته چنین روزهایی که مقاومت خلق کرده را نداشته ایم.

مقاومت مردم غزه مثال زدنی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در طول یک قرن همواره شاهد ظلم و ستم بسیار بودیم و مردم زیادی زیر این ظلم جان خود را تقدیم کردند اما موفقیتی که در عملیات طوفان الاقصی خلق شد، سابقه نداشت این تعداد صهیونیست در یک روز به درک واصل شوند و مردم قهرمان فلسطین اینطور بدرخشند.

وی بیان کرد: در یک ماه اخیر مقاومت مردم غزه مثال زدنی بوده، شهادت زنان و کودکان دردناک است اما محکم ایستاده اند که همه از برکات انقلاب اسلامی است.

اسماعیلی گفت: این افراد کوته بین تصور می‌کنند صدور انقلاب در حمایت نظامی و پشتیبانی مالی است در حالی که روحیه مقاومت مهمترین مسئله از صدور پیام انقلاب اسلامی است.

وی افزود: روزی که جنگ تحمیلی به پایان رسید برخی ساده لوحان می گفتند جنگ فقط هزینه بوده اما امام راحل فرمودند جنگ ما برکات زیادی داشت که یکی از آن آزادی فلسطین خواهد بود و نزدیک می‌بینیم در قدس عزیز نماز را برپا خواهیم کرد و اضمحلال رژیم صهیونیستی را از نزدیک شاهد خواهیم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه برای بازدید و افتتاح چند طرح‌ همچنین حضور در برنامه‌های مختلف به مناسبت هفته فرهنگی خراسان جنوبی وارد بیرجند شد و در آغاز این سفر دو روزه از پروژه نیمه تمام تالار بزرگ شهر بیرجند که عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۰ شروع شد و هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بازدید کرد.

دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان حوزه قرآن و مسجد، بازدید از نمایشگاه هفته فرهنگی استان که از دهم آبان در فرهنگسرای شهر بیرجند برپا شد، حضور در مراسم اختتامیه هفته فرهنگی خراسان جنوبی، بازدید از موزه شهید رئوفی فرد و دیدار با خانواده این شهید گرانقدر از دیگر برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین روز سفرش به خراسان جنوبی است.

دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، افتتاح خانه فرهنگ بیرجند با ۲ هزار متر مربع زیربنا، بازدید از نمایشگاه آثار خوشنویسی هنرمندان استان و حضور در راهپیمایی ۱۳ آبان از برنامه‌های اسماعیلی در دومین روز سفر به این استان اعلام شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.