×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 9 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حجت الاسلام و المسلمین موسی غضنفری آبادی،رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی: شورای نگهبان در بزنگاه‌های تاریخی مقتدرانه عمل کرد

حجت الاسلام موسی غضنفری آبادی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره نقش شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: هر فردی که برای کشور، دین اسلام و نظام دلسوز باشد، قطع به یقین می‌داند که حفظ شورای نگهبان امری ضروری است و این شورا اقدامات بسیار مهم و ارزشمندی در نظارت بر قانون گذاری و تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع دارد.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی افزود: شورای نگهبان بدون هیچ تعارفی، با دقت مسائل مربوط به وظایف خود را پیش برده و نظارت لازم را انجام داده است. همچنین درموضوع نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس هم عملکرد بسیار مطلوبی داشته است.

نماینده مردم بم در مجلس تصریح کرد: البته اینکه مردم بگویند مثلا فلان مقام سیاسی در هر قوه‌ای تایید صلاحیت شد ولی این مقام عملکرد خوبی نداشت، باید پاسخ داد که وقتی فردی برای ریاست جمهوری یا نمایندگی مجلس نامزد می‌شود، شاید سابقه آن فرد خوب باشد ولی تحت تاثیر عوامل مختلف و فضاسازی‌ها راه خطا را در پیش بگیرد.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی عملکرد شورای نگهبان را مثبت ارزیابی کرد و درباره کارکرد این شورا در بزنگاه‌های تاریخی کشور اظهار داشت: در زمان انتخابات مجلس دهم بسیاری از نامزدها از اهداف انقلاب و شرایطی که باید یک نماینده داشته باشد، عدول کرده بودند. همچنین در موضوع نامزدهای ریاست جمهوری اخیر هم شاخص‌هایی که باید یک نامزد داشته باشد مورد تایید نبود. اما شورای نگهبان بدون توجه به سابقه برخی از این افراد، مقتدرانه نسبت به رد صلاحیت آنها اقدام کرد.

عضنفرآبادی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در مدت فعالیت خود در بزنگاه هایی به درستی صلاحیت برخی از افرادکه به مسوولان صاحب نام کشور متصل بودند، تایید نکرد که این رویکرد قابل تحسین است. چرا که اگر شورای نگهبان این شجاعت و ریزبینی در بررسی صلاحیت افراد را اعمال نمی‌کرد، آینده کشور دچار سردرگمی می‌شد.

به گزارش ایرنا، ۲۶ تیرماه سالروز تشکیل شورای نگهبان قانون اساسی است که در سال ۱۳۵۸ با فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد.

نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و همه پرسی وظیفه شورای نگهبان است. همچنین تطبیق قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی با شرع و قانون اساسی از دیگر وظیفه مهم این شورا است.

شورای نگهبان قانون اساسی ۱۲ عضو دارد که ۶ نفر فقیه توسط مقام رهبری و ۶ نفر حقوقدان با معرفی رئیس قوه قضاییه و تصویب مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند.

 

منبع خبر : ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.