×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 13 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صنعت گردشگری در برنامه هفتم توسعه به صورت ویژه دیده شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا دشتی اردکانی رییس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در  یادداشتی به مناسبت روز جهانی گردشگری؛ نوشت: توسعه صنعت گردشگری در کشور در برنامه هفتم توسعه و دیگر اسناد بالادستی مانند آمایش سرزمینی و نقشه راه توسعه صادرات کشور به عنوان یکی از ۶ صنعت ارزآور و همچنین سند تحول دولت ملحوظ شده است. متن یادداشت به شرح ذیل است؛

                                                                   «به نام خدا»

گردشگری به عنوان یک صنعت رو به رشد، سابقه طولانی و تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهانی دارد. در ایران سلامی مفهوم گردشگری با موضوع میراث فرهنگی معنی پیدا می‌کند و محافظت از این دارایی غیرقابل تکرار در کنار توسعه صنعت گردشگری، الگوی مطلوبی برای توسعه پایدار کشور فراهم می‌نماید.

توسعه صنعت گردشگری در کشور در برنامه هفتم توسعه و دیگر اسناد بالادستی مانند آمایش سرزمینی و نقشه راه توسعه صادرات کشور به عنوان یکی از ۶ صنعت ارزآور و همچنین سند تحول دولت ملحوظ شده است و اجرای سند راهبردی توسعه گردشگری کشور، ریل‌گذاری مناسبی برای ایفای نقش سایر دستگاه‌ها در راستای توسعه این صنعت است چرا  که عدم انجام این تکالیف توسط سایر نهادها، زنجیره خدمات گردشگری را منقطع می‌نماید.

در مدل اقتصادی گردشگری بر خلاف سایر صنایع نظیر نفت و انرژی، گردش از پایین به بالا بوده و منجر به توزیع منابع و توجه به مناطق کم برخوردار خواهد شد و منافع آن بی‌واسطه در اختیار آحاد جامعه قرار می‌گیرد.

سازمان جهانی گردشگری با توجه به موضوعات زیست محیطی شعار امسال خود را با موضوع گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز عنوان نموده است. توسعه بوم‌گردی‌ها به عنوان الگوهای سنتی موجود در جوامع محلی و همچنین بوتیک هتل‌ها با جامعه مخاطب متفاوت می‌تواند مصداقی از توسعه گردشگری سبز باشد چرا که در این نوع گردشگری حداقل اثرات زیست محیطی و فرهنگی اجتماعی بر مقاصد گردشگری را مترتب می‌شود و سه رکن مردم، زمین و شکوفایی مورد توجه قرار می‌گیرد و ضمن محافظت از نظام معماری آن منطقه، هر خانه ایرانی روایتگری از ساز و کارهای اجتماعی و میراث معنوی خود خواهد بود. مفهوم گردشگری سبز از گردشگری پایدار و یا اکوتوریسم متفاوت است و این شعار می‌تواند بر گفتمان سازی این موضوع تأثیرگذار باشد.

آموزش از حقوق انسان‌هاست و از آن به عنوان ستون اساسی جوامع و اقتصادها یاد شده است و در صنعت گردشگری دنیا سالیانه ۸۰۰ هزار شغل نیازمند آموزش حرفه‌ای و خاص است. لذا در این راستا شایسته است این مهم  مدنظر قرار گیرد.

بر طبق گزارش مدیریت ریسک جهانی ۲۰۲۳ انجمن اقتصاد جهانی، بخش گردشگری به عنوان یک راه حل برای بحران اقلیمی، مسئولیت‌های خطیری را به عهده دارد. رشد ۱۳۱ درصدی سرمایه‌گذاری در این صنعت در سال ۲۰۲۱ میلادی به نسبت سال قبل خود، مؤید جایگاه گردشگری در تضمین زیرساخت‌های تاب آور در برابر تغییرات اقلیمی می‌باشد. رشد کمی و کیفی این صنعت در ایران نیز بالاخص پس از پایان همه‌گیری کرونا مشهود است که امیدها را زنده می‌کند.

در خاتمه ضمن تبریک روز جهانی گردشگری به تمامی ذی‌مدخلان و دست اندر کاران این صنعت، امید که صنعت گردشگری ایران همطراز  ظرفیت‌های موجود شود و شاهد ایام خوبی برای این صنعت مردم پایه باشیم.

محمدرضا دشتی اردکانی- رییس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی./

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.