×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 9 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نشست فراکسیون اصناف و اشتغال مجلس با رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)/ ارائه برنامه های معاون جدید اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد

نشست فراکسیون اصناف و اشتغال مجلس شورای اسلامی عصر یکشنبه 11 مهرماه با حضور سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و اعضای این فراکسیون به منظور رفع دغدغه های نمایندگان در حوزه حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه و بررسی اقداماتی که این کمیته در این زمینه انجام داده برگزار شد.

در این نشست علی اکبر خادمی سرپرست معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد برنامه های راهبردی کمیته امداد را در خصوص توانمندسازی و اشتغال را برای نمایندگان خانه ملت ارائه نمود.

شهباز حسن پور بیگلری رئیس فراکسیون اصناف و اشتغال مجلس شورای اسلامی ضمن آرزوی موفقیت برای دولت مردمی آیت الله رئیسی از رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان فردی ولایتمدار ، دارای رزومه درخشان در سمت هایی در وزارت دادگستری و قوه قضائیه یاد کرد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس با بیان اینکه دغدغه اصلی کمیته امداد امام خمینی (ره) خدمت به اقشار نیازمند جامعه است  و متولیان امر در جمهوری اسلامی ایران خود را مسئول رسیدگی به آنها می دانند، افزود: امروز در مورد یارانه پنهان یک نفر از اغنیا به اندازه 20 نفر از نیازمندان جامعه از حامل های انرژی استفاده می کند، بنابراین ما وظیفه رسیدگی به نیازمندان جامعه را برعهده داریم.

وی خطاب به بختیاری رئیس کمیته امداد یادآور شد: آنچه در حکم رهبر معظم انقلاب به شما تاکید شده ایجاد توانمندسازی و درآمد پایدار برای خانواده های تحت پوشش است که شما در این راستا اقدامات بزرگی انجام دادید، کما اینکه افزایش سقف وام قرض الحسنه از 50 به 100 میلیون که بدون هیچ قید و بندی در اختیار نیازمندان قرار می دهید، از جمله این اقدامات است.

حسن پور بیگلری همچنین از رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) درخواست کرد تا به مسئولان این کمیته در نقاط مختلف کشور ابلاغ کند که ارتباط بیشتری با نمایندگان مردم در مجلس داشته باشند.

عفت شریعتی نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس نیز در این دیدار با بیان اینکه حوزه انتخابیه اش دارای تعداد زیادی از افراد تحت پوشش کمیته است، از رئیس کمیته خواست تا عنایت ویژه ای به این منطقه داشته باشد.

آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی شمال کشور در مجلس با بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) فارغ از دین و مذهب به تمام اقشار نیازمند جامعه کمک می کند، افزود: ما دارای 300 خانواده هستیم که ارادت ویژه ای به رهبر معظم انقلاب دارند، اما در این بحران کرونا از حضور ایشان در بین خانواده شهدای ارامنه محروم شدیم، بنابراین از شما می خواهیم به عنوان معاون رهبر معظم انقلاب سلام و ارادت جامعه ارامنه را به ایشان برسانید.

صمدالله محمدی نماینده مردم بافت و رابر و ارزوئیه در مجلس نیز ضمن قدردانی از این کمیته که در جهت رفع فقر و محرومیت در کشور گام برمی دارد از برخی بروکراسی های اداری در روند ارائه خدمات به اقشار آسیب پذیر جامعه گلایه کرد و افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) تنها پناهگاه محرومان است، بنابراین انتظار داریم در این شرایط سخت به این قشر بیشتر توجه کند. همچنین روند ارائه خدمات به ویژه به زنان سرپرست خانوار را تسریع کند.

علی اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس یازدهم با بیان اینکه امروز در نقاط مختلف کشور کمیته امداد امام خمینی (ره) با نگاه پدر و فرزندی به محرومان رسیدگی می کند، از بختیاری به عنوان پدر معنوی این تشکیلات یاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان این کمیته مجدانه در جهت ارائه خدمات به اقشار آسیب پذیر جامعه تلاش می کنند، یادآور شد: براساس تبصره 16 قانون بودجه تاکید شد که اعتباراتی که به نهادهای حمایتی جهت ارائه تسهیلات به اقشار کم درآمد تخصیص می یابد، چنانچه به وظایف خود به درستی عمل نکنند، اعتباراتشان به سایر دستگاه ها منتقل شود و این در حالی است که کمیته امداد هیچگاه در این زمینه کوتاهی نداشته و در مورد رصد مشاغل نیز انحراف معیار آن در حد صفر است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: امروز مددجویان در کمیته امداد امام خمینی (ره) به لطف این نگاه پدرانه در چرخه اقتصاد نقش آفرین هستند و به مرحله خودکفایی رسیده اند.

محمد علی پور نماینده مردم ماکو و چالدران و پلدشت و شوط در مجلس نیز با بیان اینکه نماینده 4 شهر محروم کشور است، افزود: کارایی تسهیلاتی که کمیته امداد برای اشتغالزایی اختصاص داده بیشتر از سرمایه گذاری های کلان در این حوزه است، ضمن اینکه تسهیلات وام خردی که در اختیار محرومان قرار می دهند، نقش موثری در ایجاد اشتغال داشته است.

وی در پایان تاکید کرد که مجلس از این آمادگی برخوردار است تا در جهت تامین منابع از کمیته امداد امام خمینی (ره) حمایت کند.

محمد صفائی دلوئی نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس افزود: با توجه به آسیب هایی همچون خشکسالی که ممکن است اشتغال خرد به همراه داشته باشد، شما باید وارد حوزه زنجیره ها شوید.

سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در این نشست گفت: شما باید در راستای عدالت محوری، ارائه خدمات به استان های کمتر توسعه یافته را در اولویت قرار دهید.

وی از رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) خواست تا امتیازی را برای نمایندگان مردم در جهت تسریع ارائه خدمات به اقشار آسیب پذیر در بخش های مختلف کشور قائل شود.

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس نیز با تاکید بر اینکه حوزه انتخابیه اش از جمله مناطق محروم بوده که به اندازه چند کشور وسعت داشته و با مشکلات متفاوتی مواجه است، افزود: محرومیت و مشکلات در سیستان و بلوچستان دارای سناریوی متفاوتی است و در آن دوگانه ماهیگیری و ماهی وجود ندارد، چرا که این منطقه فاقد زیرساخت های توسعه است و مردم در آن هنوز با یارانه زندگی می کنند و حتی محرومیت به اندازه ای است که افراد فاقد شناسنامه حتی از دریافت یارانه هم بی بهره هستند.

وی یادآور شد: بنده در این استان روستاهایی را کشف کرده ام که هنوز به مثابه 1400 سال قبل زندگی می کنند، بنابراین ضمن قدردانی از تلاش های جهادی شما، درخواست می کنم برش های استانی و شهرستانی ارائه تسهیلات در حوزه اشتغال را در اختیار نمایندگان مردم قرار دهید.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: در حوزه انتخابیه ام تعدادی اراضی دیم در اختیار افراد تحت پوشش شما قرار دارد که اگر به طور امانی دو دستگاه بولدوزر در اختیار آنها قرار دهید، شک نکنید تحولی اساسی در نظام معیشتی آنها ایجاد می شود، ضمن اینکه از شما می خواهم در منطقه چابهار برای دانشگاهی که وجود دارد، یک واحد خوابگاه ایجاد کنید.

اسماعیل حسین زهی نماینده مردم خاش، میر جاوه ، بخشهای نصرت آباد و کورین نیز از رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)  خواست تا براساس وعده ای که سال گذشته بعد از سفر به سیستان و بلوچستان درخصوص ایجاد خوابگاهی برای دختران بازمانده از تحصیل جهت بهره مندی از خدمات آموزشی داده بود، جامه عمل بپوشاند.

محمد باقری نماینده مردم بناب نیز به رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) پیشنهاد داد تا با تیم اقتصادی دولت در خصوص افزایش یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی مذاکره کند تا به جای اینکه یارانه سایر اقشار جامعه افزایش یابد، یارانه این افراد به چندین برابر افزایش داده شود و تاکید کرد که مجلس در این زمینه با این کمیته همکاری خواهد کرد.

ملک فاضلی نماینده مردم سراوان ، سیب، سوران و مهرستان با بیان اینکه سیستان و بلوچستان دارای بیشترین تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) است، یادآور شد: هم اکنون تعدادی از افراد در شهرهای این استان در داخل سنگلاخ زندگی می کنند و این در حالی است که می توان با ایجاد مشاغل خانگی به ویژه سوزن دوزی برای زنان سرپرست خانوار، برای آنها خوداشتغالی ایجاد کرد.

سید البرز حسینی نماینده مردم خدابنده در مجلس با بیان اینکه ان شالله شرایطی در کشور ایجاد شود که مجموعه کمیته امداد امام خمینی (ره) تنها به اقدامات فرهنگی بپردازد، افزود: شما باید باورهای افراد را برای توانمندسازی تغییر دهید.

وی تاکید کرد: حدود 15 سال پیش در آوج و آبگرم زلزله ای رخ داد که در پی آن وام هایی به مردم اعطا شد که تصور کردند بلاعوض است، اما در شرایط کنونی بانک ها آنها را تحت فشار قرار داده اند که این وام ها را بازگردانند، بنابراین از شما می خواهیم نشستی در مجلس با حضور مسئولان مربوطه برگزار کنید تا این مشکل برطرف شود.

شیوا قاسمی پور نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس یازدهم نیز با بیان اینکه ارائه تسهیلات به خانواده های کم برخوردار آنها را از نیازمندی خارج کرده است، افزود: در مورد تسهیلات قرض الحسنه کارگشایی و ودیعه مسکن از صندوق امداد ولایت، اعتبارات ویژه ای به استان های محروم اختصاص دهید، ضمن اینکه سقف وام 2 میلیون تومانی که برای تهیه لوازم خانگی برای افراد نیازمند در نظر گرفته اید را افزایش دهید.

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس با انتقاد از آمار ارائه شده از سوی مسئولان کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: اگر این آمار صحت داشته باشد، شما باید میزان بیکاری را به 3.3 کاهش داده باشید، اما آمارهایی که از منابع رسمی اعلام می شود، این موضوع را تایید نمی کند و حتی ما شاهد افزایش نرخ بیکاری نیز بوده ایم.

وی یادآور شد: ارائه تسهیلات وام به افراد نیازمند شغل پایداری برای آنها ایجاد نمی کند، بنابراین شما باید روش خود را عوض کنید، کما اینکه می تواند همچون کشور چین که به تقویت صنایع مادر پرداخته که مشاغل را به خانه ها می برد، در این زمینه فعالیت کنید.

زنگنه با بیان اینکه میانگین بین المللی در حوزه کارآفرینی بیانگر این است که از هر 100 نفر 20 نفر توانمندی کارآفرینی دارند، تاکید کرد: تنها ارائه آمار کلان، ما را درگیر نظام تصمیم سازی معیوب می کند، بنابراین باید با آسیب شناسی جدی، روش ها در این حوزه تغییر کند و به جای اینکه اعتبارات 5 هزار میلیاردی را خرد کرده و در اختیار افراد نیازمند قرار دهید، روی مدل ها کار کنید.

سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین نیز افزود: شما باید در برنامه بلندمدت، اعتبارات را در استان ها تقسیم کنید، ضمن اینکه استان های محروم را بیشتر مورد توجه قرار دهید.

علیرضا زندیان نماینده مردم بیجار نیز گفت: شما براساس دیدگاه آمایشی و شاخص های توسعه حرکت نمی کنید، بنابراین باید این روش اصلاح شود، ضمن اینکه می توانید در ارتقای صنایع که در مناطق مختلف فعالیت کرده و می توانند اشتغالزایی کنند، سهیم باشید.

منصور شکرالهی نماینده مردم کهنوج و منوجان و رودبارجنوب و قلعه گنج و فاریاب از رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) خواست تا با ایجاد شغل و حمایت از کارآفرینان در جهت محرومیت زدایی گام بردارد.

محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس افزود: شما تنها به اثبات عملکرد گذشتگان نپردازید و به این نکته توجه کنید که ما در زنجیره تولید گرفتاریم و این امر تک شغلی ایجاد کرده است.

وی در ادامه از رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) خواست تا در جهت حفظ مشاغل موجود و تامین هزینه های درمان افراد نیازمند، به طور جدی ورود کند.

وحیدی تصریح کرد: از سال 84 بیمه روستایی عشایری ایجاد شد که با شرط پرداخت حق بیمه 15 ساله بدون شرط سنی به افراد خدمات ارائه دهد و این در حالی است که افرادی با داشتن 65 سال سن هنوز بازنشسته نشده اند، بنابراین این بدترین نوع بیمه در کشور است که باید به آن ورود کنید.

محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان در مجلس افزود: هم اکنون معادن زیادی در سراسر کشور وجود دارد که قانونی برای آن در کمیسیون صنایع در حال نگارش است، بنابراین اگر یک درصد از سهم معادن به کمیته امداد به عنوان نهادی مقدس تخصیص یابد، منبع بسیار خوبی برای حمایت از افراد نیازمند خواهد بود.

فتح الله توسلی  نماینده مردم بهار و کبودراهنگ افزود: هم اکنون شرایط اقتصادی کشور فشار زیادی را بر شما تحمیل کرده و تعداد افراد تحت پوشش را به رغم منابع محدودی که در اختیار دارید، افزایش داده، بنابراین می توان براساس تبصره 6 ماده 14 قانون معادن، بخشی از بودجه این حوزه را به کمیته داد که نتیجه آن جلب رضایت عمومی است. ضمن اینکه کمیته نیز باید اعتباراتی را در جهت اعطای کمک بلاعوض به افراد نیازمند در اختیار نمایندگان قرار دهد.

خلیل بهروزی فر نماینده مردم فومن و شفت در مجلس نیز در این نشست افزود: اکثر مردم از نمایندگان تقاضای وام و اشتغال دارند به خصوص اینکه بخش اعظمی از جمعیت کشور را افراد آسیب پذیر تشکیل می دهند، بنابراین می طلبد که کمیته امداد در این زمینه با ما همکاری کند.

در ادامه این نشست سید مرتضی بختیاری در بیان رویکرد و اقدامات این کمیته در حوزه اشتغالزایی افزود: تکانه های اقتصادی بر شرایط زندگی مردم تاثیر بسزایی داشته و تورم باعث شده افراد متمول دارایی هایشان چند برابر شود و افراد نیازمند فقیرتر شوند که ما ناچاریم این کسری موجود را از طریق یارانه پنهان جبران کنیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) تصریح کرد: مبلغ یارانه پنهان سالانه 67 میلیارد دلار است ، ضمن اینکه حقوق کارمندان نیز از جیب مستضعفان پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه اجرای هر پروژه باید یک پیوست عدالت داشته باشد، تاکید کرد: این کمیته براساس ماده 83 قانون برنامه ششم توسعه در سال 96 و 97 در حدود 70 هزار تعهد اشتغالزایی داشته، اما بیش از 136 هزار شغل ایجاد کرده است، در سال 98 نیز بیش از 157 هزار شغل، در سال 99 نیز  بیش از 170 هزار شغل و در 6 ماه اول سال 1400 باید 35 هزار شغل ایجاد می کرده که بیش از 54 هزار شغل ایجاد کرده و به طور کلی در طول این مدت بیش از 748 هزار شغل ایجاد کرده است.

بختیاری یادآور شد: تعداد طرح های اجرا شده توسط این کمیته در سال 99 در حدود 170481 در حوزه شهری و 89768 در حوزه روستایی بوده که نشان می دهد 54 درصد در حوزه شهری و 46 درصد در حوزه روستایی اجرا شده است، همچنین در 6 ماهه اول سال 1400 تعداد 33970 در حوزه شهری و 36177 در حوزه روستایی که نشان می دهد 48 درصد در حوزه شهری و 52 درصد در حوزه روستایی اجرا شده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: تعداد افراد بهره مند شده از آموزش های فنی و حرفه ای در سال 96 بیش از 294 هزار، در سال 97 بیش از 183 هزار، در سال 98 بیش از 152 هزار، در سال 99 بیش از 173 هزار، در 6 ماهه اول سال 1400 بیش از 78 هزار و در مجموع در حدود 1.181.864 نفر بوده است.

وی یادآور شد: براساس حمایت های این کمیته از سال 96 تاکنون بیش از 169 هزار خانوار خودکفا شده و از چرخه حمایت کمیته خارج شده اند. همچنین 110362 تعداد فرصت شغلی از طریق راهبری توسط این کمیته ایجاد شده است.

بختیاری افزود: هم اکنون 5 میلیون نفر تحت پوشش این کمیته هستند که یک میلیون و 700 هزار نفر سالمند و تعدادی هم کودک هستند که نمی توان برای آنها اشتغالزایی کرد.

وی تصریح کرد: در حوزه تولیدات هم اکنون 60 درصد خانوارهای تحت پوشش این کمیته سرپرست خانوار هستند که از تسهیلات وام استفاده کرده و ما برای حمایت از آنها صندوق حمایت راه اندازی کرده ایم و در شرایط کنونی 300 میلیارد تومان در آن ذخیره کرده ایم، ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کنم که به استناد اعلام رسمی بانک مرکزی افراد تحت پوشش این کمیته خوش حساب ترین افراد هستند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) تاکید کرد: ما در حوزه ایجاد اشتغال خانگی یک کار علمی انجام داده و توانمندسازی و ایجاد اشتغال پایدار را هدفگذاری کرده ایم، ضمن اینکه چون 60 درصد افراد سرپرست خانوار را زنان تشکیل می دهند، با ایجاد این نوع شغل کاری کردیم که توجه به اشتغال، مادر بودن آنها را تحت الشعاع قرار ندهد./

پایان پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.